خرید عمده زرشک پفکی در بازار تهران

سوالی که برای برخی خریداران زرشک پیش می آید اینست که:‌ انواع زرشک خشک چیست؟ و چگونه میتوان خرید عمده زرشک خشک مرغوب ایرانی داشت؟‌ ما در این جا به این دو پرسش جواب می دهیم. 

خرید عمده زرشک

موضوعاتی که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود عبارتند از:

  • میوه های خشک و اثرات ان بر سلامت انسان ها
  • محصولات کشاورزی خراسان جنوبی
  • میوه زرشک قرمز
  • گونه های زرشک در دنیا
  • کاشت و پرورش زرشک
  • انواع زرشک خشک (Dried Barberry)
  • قیمت زرشک در بازار تهران
  • قیمت خرید عمده زرشک – شهریور ۹۸
  • قیمت زرشک صادراتی

میوه های خشک و اثرات ان بر سلامت انسان ها

از اثرات میوه های خشک و آجیل ها برای سلامتی انسان ها بسیار نوشته شده است. این اثرات و فواید بیشتر به خاطر ترکیبات مغذی و ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در میوه های خشک است. میوه ای خشک همچون آلو در سلامت استخوان ها بسیار موثر هستند.  میوه های خشک یک منبع مهم از پتاسیم و فیبر هستند.

از جمله خشکبار و میوه های خشک می توان به موارد زیر اشاره نمود:‌

  • توت خشک  پژوهش ها حاکی از آن است که توت خشک منبع غنی از ترکیبات فیتوشیمیایی می باشد. در توت خشک، چربی، فیبر، مواد معدنی همچون مس، آهن، منگنز،  سلنیوم، روی، باریم، مولیبدن، کرومیم  و همچنین ترکیبات فنلی همچون فلاونوئید، آنتوسیانین، رسوراترول، روتین، مورین، کوئرستین، میریستین و نیز ویتامین ث و ویتامین ایی میباشد. توت خشک به تنهایی یا به صورت مخلوط همراه سایر میوه های خشک و اجیل ها استفاده می شود. توت خشک برای کسانی که قند خون بالایی دارند جایگزین مناسبی برای قند ها می باشد. توت خشک در داروهای بومی برای درمان تب، حفاظت از کبد و کلیه، تقویت مفاصل، بهبود بینایی، کاهش فشار خون، کم خونی موثر است.
  • انجیر خشک
  • برگه زرد آلو
  • آلوی خشک   مشهد نیشابور  از جمله شهرهای معروف در تولید آلوی خشک می باشند.
  • عناب
  • زرشک خشک شده
  • کشمش  نقش کشمش در سلامت دندان و لثه حائز اهمیت است.

میوه های خشک و اثرات ان بر سلامت انسان ها

محصولات کشاورزی خراسان جنوبی

از دو محصولی که در گذشته نه چندان دور در انحصار خراسان جنوبی بود، یعنی زرشک و زعفران، متاسفانه دیگر زعفران انحصاری نیست و حتی پیاز ان به کشور همسایه ما یعنی افغانستان هم فروخته شده است و زعفران افغانستان در حال باز کردن جای پای خودر در مارکت جهانی است. حتی شنیده ها حاکی از ان است که ممکن است زعفران به نام این کشور ثبت شود. زرشک اما خوشبختانه به دلایلی که در بالا گفته شد همچنان در انحصار ایران است و امیدواریم که در انحصار نیز بماند.  اما به هر حال همچنان زرشک را نه به عنوان میوه خشک و نه به عنوان چاشنی در دنیا نمی شناسند مگر اقلیت کوچکی از اروپا و آمریکا. به همین دلیل اگر بخواهیم در صادرات زرشک موفق باشیم باید روی شناساندن این محصول در دنیا سرمایه گذاری کنیم.

میوه زرشک قرمز

زرشک گونه بربریس ولگاریس (Berberis vulgaris) که به صورت پرورشی در ایران و در نواحی خاصی از خراسان جنوبی به صورت باغی کشت می شود، باعث رونق اقتصادی خراسان جنوبی شده است. یکی از دلایل این امر انحصاری بودن این کالا به این منطقه جغرافیایی است. این گونه در آب و هوای خراسان جنوبی به خوبی رشد و محصول دهی دارد. شاید برایتان جالب باشد که کشاورزان  نواحی دیگرایران نیز تلاش کرده اند  کشت و باغبانی زرشک داشته باشند اما در کمتر جای ایران موفقیت آمیز بوده است. یکی از اتفاقاتی که می افتد برای مثال اینتست که رنگ میوه زرشک قرمز نمی شود!! بررسی این موضوع را به متخصصان کشاورزی می سپاریم.

گونه های زرشک در دنیا

به طور پراکنده در سایر نقاط دنیا نیز زرشک یافت می شود. امروزه در شهر ها به عنوان پرچین نیز از بوته زرشک استفاده می گردد. میوه گونه های مختلف زرشک در جهان متنوع هستند. برای مثال رنگ آن علاوه بر قرمز و سیاه و ارغوانی که در بالا ذکر شد ممکن است زرد و سفید نیز باشد. برخی از گونه ها میوه ترشتری نسبت به سایر گونه ها دارند. برخی از گونه ها میوه هسته دار و برخی میوه بی دانه دارند. گونه بربریس ولگاریس یا همان زرشک قرمز در جنوب خراسان از نوع بی دانه ان است.  خود درختچه زرشک نیز ممکن است همانند ایران برای برداشت میوه زرشک کاشته شود و یا اینکه در پارک ها و خانه ها تنها برای زیبایی و تزیین بکار رود.

کاشت و پرورش زرشک

امروزه می توان با قاطعیت اذعان داشت که شاید کسی در ایران نباشد که زرشک را نشناسد. عمده استفاده از زرشک در تزیین غذاهایی چون زرشک پلو با مرغ و تهچین و کوکو و دلمه و غیره است. البته از طعم دلپذیر زرشک نیز نمی توان گذشت. مزه ترش و ملس زرشک به اسانی می تواند جایگزین انواع طعم دهنده هابا سالاد ها و ماکارونی بآشد.از سس زرشک می توان به عنوان مزه دهنده به انواع استیک استفاده نمود.  البته استفاده عمده زرشک تولیده شده در ایران در داخل کشور اجنما می شود و بخش ناچیزی از آن به خارج از ایران صادر می شود.

اگر از ایران بگذریم برخی از روستاهای هند نیز زرشک وحشی را به شکل بومی و محلی میچینند و مصرف می کنند. البته با توجه به اطلاعاتی که ما داریم ایران تنها  جایی از دنیا است که این میوه در ان به صورت باغی پرورش داده شده است و به شکل تجاری در بازار خرید و فروش می شود. علاوه بر زرشک پرورشی گونه های وحشی زرشک نیز در ایران یافت می شوند که اغلب سیاه رنگ یا ارغوانی و آبی می بآشند و معمولا به نام های زیر شهرت دارند.

  • زرشک سیاه
  • زرشک آبی
  • زرشک ارغوانی
  • زرشک سیاه هسته دار
  • زرشک سیاه بی هسته
  • زرشک کوهی این زرشک را در کوه های البرز می توان یافت. نواحی خراسان شمالی ، شاهرود و دماوند از جاهایی هستند که هر ساله ده ها تن زرشک کوهی جمع اوری می کنند.
  • زرشک وحشی 
  • زرشک جنگلی  در جنگل های شمال و منطقی همچون دیلمان به فراوانی یافت می شوند.

 از میان گونه های بالا تنها زرشک سیاه بی هسته برای پخت نوعی غذای کرمانشاهی به نام خورشت خلال استفاده می گردد. سایر انواع زرشک سیاه  معمولا جهت ابگیری و طٰعم دهنده در بستنی فروشی ها کاربرد دارند. زرشک سیاه آبگیری خواص پزشکی نیز دارد. برای مثال کسانی که ناراحتی کند و قلبی دارند ان را به کرات استفاده می کنند.  زرشک سیاه در تهیه مربای زرشک نیز کاربرد دارد. در خراسان شمالی و شهر بجنورد مردمان آشی با این زرشک می پزند که به آش زرک معروف است. قیمت انواع زرشک را از کشت و صنعت آبرام بخواهید. 

انواع زرشک خشک (Dried Barberry)

خشک کردن زرشک می تواند منافع بسیاری را ایجاد کند. از جمله ان ها اینست که مدت زمان نگهداری میوه زرشک بسیار بالا می رود. زرشک خشک اگر در شرایط مساعد نگهداری شود تا مدت ۲ سال نیز قابلیت نگهداری را دارد.  شرایط نگهداری زرشک در دمای کمتر از ۴ درجه و به دور از نور خورشید است.  زرشک خشک در دسته میوه های خشک قرار دارد. هرچند که بیشتر به عنوان چاشنی غذاها مورد استفاده دارد.

زرشک خشک بی دانه (seedless Barberry) ایران یا همان زرشک پلویی از لحاظ کیفیت تجاری به دو دسته اصلی طبقه بندی میشود. کیفیت متفاوت دو دسته در شیوه خشک کردن زرشک تازه (Fresh Barberry) است. این دو دسته اصلی در زیر شرح داده می شوند.

  1. زرشک پفکی (Puffy barberry) – به این زرشک در تجارت زرشک سایه خشک نیز گفته می شود. دلیل این امر خشک شدن زرشک به مرور در سالن های مسقف است و نور خورشید به طور مستقیم بروی دانه های زرشک نمی تابد. این فرایند ۳ تا ۶ ماه زمان می برد. در این حالت حجم اولیه زرشک تا حدود زیادی حفظ می شود. علت پفکی نامیده شدن زرشک نیز همین علت است.
  2. زرشک دانه اناری (Anari Barberry) – به زرشک یاقوتی یا زرشک افتاب خشک نیز شهره است. علت نامیده شدن زرشک به افتاب خشک به این علت است که زرشک تازه در زیر نور آفتاب و به طور مستقیم خشک می شود. خوشبختانه این فرایند بیستر از ۲-۳ هفته طول نمی کشد و در اواخر فصل پاییز زرشک خشک شده اماده عرضه به بازار است.

 

خرید عمده زرشک

البته گاهی زرشک زیرتالاری نیز به عنوان دسته سومی از زرشک خشک طبقه بندی می شود. زرشک زیرتالاری در واقع مخلوط زرشک پفکی و دانه اناری است و قیمت آن نیز بین قیمت زرشک پفکی و قیمت زرشک دانه اناری است.

فصل زرشک دانه اناری:  به خاطر این که این زرشک  تازه به سرعت بعد از برداشت زرشک و در زمان کوتاهی کمتر از ۳ هفته خشک و فراوری می شود، فصل زرشک دانه اناری در بازار از اواخر ابان ماه تا عید می باشد.

فصل زرشک پفکی:  برای تولید و فراوری زرشک پفکی همانطور که در بالا اشاره شد ما به زمان طولانی تری نیاز داریم. این زمان بین سه تا شش ماه است. از این رو معمولا زرشک پفکی به بازار شب عید می رسد و از فروردین ماه تا آبان ماه زرشکی که در بازار وجود دارد بیشتر زرشک پفکی است.

قیمت زرشک در بازار تهران

۹۵ درصد زرشک ایران و جهان در استان خراسان  جنوبی تولید می شود. بیرجند و قاینات به عنوان شهرهای تولیدکننده اصلی زرشک پفکی و دانه اناری هستند. اما سایر شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، شیراز، اصفهان و تبریز از این دو شهر بسیار دور می باشند. از این رو خرید عمده زرشک پفکی و دانه اناری با قیمت و کیفیت مناسب دغدغه بسیاری از خریداران از جمله رستوران داران است.  

در تهران اغلب مشتریان خرید عمده زرشک، این محصول را از بازار تهران یا مولوی خریداری می کنند. به علت وجود واسطه ها و کرایه حمل بالا، قیمتی که در بازار تهران برای زرشک تعیین می شود نسبت به خرید عمده زرشک در شهرهای خراسان جنوبی  ۱۵-۲۰ درصد گرانتر است.

 

خرید زرشک در بازار تهران
بازار تهران

حال سوال اینست که آیا باید مسیر طولانی تا خراسان جنوبی را طی نمود تا خرید عمده زرشک با قیمت و کیفیت مناسب را داشت؟

ما درکشت و صنعت آبرام  این سفر را برای کسانی که خرید عمده زرشک دارند، کوتاه نموده ایم. کشت و صنعت آبرام با برند تجاری زرشک آبرام در بازار مواد غذایی فعالیت دارد.کشت و صنعت آبرام  سیستم خرید مناسب از کشاورز، آماده سازی زرشک، حمل ارزان و پخش بهینه در تهران را یکی کرده است. از این رو قیمت خرید عمده زرشک آبرام را بسیار پایین نگه داشته است. این تفاوت به گونه ای است که شما میتوانید حتی خرید عمده زرشک در تهران را  ارزانتر از بنکداریهای شهرهای بیرجند و قاین داشته باشید.

قیمت خرید عمده زرشک – شهریور ۹۸

از خرداد ماه ۹۸ تا شهریور ۹۸، بازار زرشک یک ثبات نسبی را تجربه نمود. در شهریور ماه و با نزدیک شدن به ماه محرم روند افزایشی قیمت زرشک دوباره شروع شد. به نحوی که زرشک پفکی افزایش قیمتی تا ۶ هزار تومان را هم تجربه کرده است. البته پیش بینی ها همچنان حاکی از افزایش قیمت می باشد. قیمت زرشک اعلا یا سوپر لوکس در بازار عمده فروشی بیرجند ۸۰ هزار تومان است.

قیمت خرید عمده زرشک - شهریور ۹۸

قیمت زرشک صادراتی

زرشک محصولی است که قابلیت صادرات و استفاده در صنایع تبدیلی را دارد. فراورده های آن همچون زرشک خشک شده، مربای زرشک، کنسانتره زرشک، رب و سس زرشک در تمام فصول سال قابل خرید و فروش است. هر چند صنایع تبدیلی زرشک درایران به خاطر ناشناس بودن زرشک رشد انچنان نیافته است. یکی از اولین کارهایی که تجار باید انجام دهند شناساندن بیشتری این میوه خشک / چاشنی به دنیا است.

امروزه ترکیه یکی از مقاصدی است که زرشک ایران به آنجا صادر می شود. به طور خاص زرشک جایگاهی  ویژه در صنایع شیرینی پزی ترکیه پیدا کرده است. حجم زیادی از زرشک صادر شده از ایران نیز به ترکیه است. از دیگر کشور هایی که زرشک به آن صادر می شود می توان به آلمان اشاره نمود. قیمت زرشک صادراتی نیز بسته به نوع زرشک خشک می باشد. برای مثال ترکیه از جمله خریداران زرشک دانه اناری است. این در حالیست که کشوری مانند المان و کانادا خریداران زرشک پفکی می باشند. قیمت زرشک صادراتی تفاوت محسوسی با قیمت زرشک در داخل کشور ندارد اما یکسری هزینه های دیگر همچون ترخیص کالا و گمرک و همچنین حمل و نقل بین المللی به آن افزوده می گردد. 

منبع: مرکز خرید و فروش انواع زرشک 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما